Yahoo Axis este un
web browser
pentru dispozitive Apple iOS şi componentă plugin pentru web browsere
desktop, menită să aducă funcţii suplimentare şi acces la o versiune
îmbunătăţită a motorului de căutare Yahoo Search.
În versiunea pentru dispozitive mobile, Yahoo Axis este disponibil
momentan doar pentru tablete şi telefoane cu sistem de operare iOS. Din
motive lesne de înţeles, Google nu este tocmai dispus să-şi ajute
competitorul său direct, venit să-i conteste supremaţia în domeniul
motoarelor de căutare. Prin urmare, versiunea pentru dispozitive Android
a Yahoo Axis Web Browser se va lăsa ceva timp aşteptată, chiar dacă
plugin-ul pentru Google Chrome este deja funcţional.
Potrivit lui Ethan Batraski, şeful grupului Search Innovation din cadrul
Yahoo,
Axis este bazat pe un design creat cu scopul de a scurta etapele
procesului de căutare, vizionare a rezultatelor şi accesarea
website-ului conţinând informaţiile dorite. Cu Axis, după introducerea
termenilor de căutare utilizatorul poate ajunge direct la pagina dorită,
sărind peste etapa mare consumatoare de timp a răsfoirii listelor cu
rezultate, conţinând link-uri către diverse website-uri.
Chiar dacă descrierea dată de Yahoo sună foarte bine, Axis nu ne
scuteşte complet de etapa alegerii informaţiei dorite din lista cu
rezultate. Axis oferă însă o modalitate mai bună de a sări între lista
cu rezultate şi paginile web pe care intenţionăm să le vizităm. Putem
salva bookmark-uri cu paginile preferate, dar şi liste cu paginile pe
care intenţionăm să le citim mai târziu. Per total, conceptul
funcţionează foarte bine, iar noul browser ar putea ajuta Yahoo să-şi
promoveze într-un mod agresiv propriile servicii de căutare.
Iniţiativa creării unui astfel de web browser poate avea puternice implicaţii financiare pentru companie. În prezent, divizia
Yahoo Search generează venituri în valoare de peste un miliard de dolari anual, obţinute prin inserarea de mesaje publicitare în paginile cu rezultate.
Totuşi, cu Axis nu mai avem pagini cu rezultate în sensul clasic. În
schimb, în cel puţin 80% din cazuri căutările returnează o listă
orizontală cu miniaturi reprezentând website-urile vizate, restul fiind
miniaturi cu text afişat ca şi rezultate. Prin inspectarea vizuală a
acestor miniaturi este relativ uşor să ne dăm seama care website
prezintă mai mult interes, după care dăm pur şi simplu click pe
miniatură pentru a ajunge la pagina dorită. Pentru a reveni la lista de
miniaturi şi inspecta alte rezultate, nu trebuie decât să tragem pagina
din partea superioară a ecranului, folosind interfaţa touch a tabletei
sau telefonului. Pentru a derula înainte/înapoi în lista cu rezultate,
direct din pagina în care ne aflăm, nu trebuie decât să tragem degetul
spre stânga sau dreapta, fără a mai trece efectiv prin lista cu
rezultate.
Acestea fiind spuse, lista cu rezultate există încă, dar modul de
prezentare este foarte diferit faţă de ce oferă în prezent Google, iar
modul ingenios în care a fost integrată cu browser-ul Axis facilitează o
experienţă confortabilă în ansamblu. Pentru moment,
listele cu rezultate nu conţin reclame, dar asta se va schimba cu siguranţă după ce Axis va câştiga un număr mai are de adepţi.
Cât despre
extensia pentru browsere desktop, aceasta
aduce o funcţionalitate similară web browser-ului pentru dispozitive
mobile, chiar dacă la o primă impresie pare mai degrabă un accesoriu
pentru cei care folosesc versiunea mobilă, menit să ţină sincronizate
lista de tab-uri şi istoricul de navigare.
Cu interfaţa aleasă, Yahoo Axis străluceşte cel mai bine pe tabletă,
unde sistemul de miniaturi şi navigarea prin gesturi ating eficienţă
maximă.
Pe tableta iPad, Axis este un web browser foarte reuşit şi cu
avantaje evidente când vine vorba de folosirea funcţiei de căutare.
Chiar dacă dispozitivele iOS vin la pachet cu web browser-ul Safari,
noul produs pare să se bucure de sprijinul Apple, compania neavând
oricum foarte multe resurse de investit în web browser-ul propriu. De
altfel,
Yahoo a creat Axis pe fundaţiile Webkit, astfel că performanţele la randarea paginilor web sunt la un nivel comparabil cu Apple Safari.
Totuşi, Apple nu oferă un mediu complet deschis pentru web browsere
alternative, neoferind posibilitatea de a seta alt browser implicit în
afară de Safari. Situaţia s-ar putea schimba destul de curând, în caz
contrar Apple riscând să aibă de furcă cu noi
procese antitrust, de amploarea celor prin care a trecut şi Microsoft în urmă cu nu foarte mult timp.
Chiar dacă nu va ajunge prea curând la faima de care se bucură în
prezent Google Chrome sau Mozilla Firefox, Yahoo Axis se prezintă drept
un competitor credibil şi cu mult potenţial de dezvoltare în lumea
tabletelor, telefoane inteligente şi alte categorii de dispozitive
mobile.