sâmbătă, 17 aprilie 2010

Vulcanul din Islanda încă erupe şi nu se ştie când se va opri


Ultima dată vulcanul a erupt în 1821, iar erupţia a durat, cu unele întreruperi, doi ani, a declarat Gunnar Gylfason, de la Departamentul pentru Protecţie Civilă şi Situaţii de Urgenţă din Islanda. Specialiştii au avertizat că erupţia vulcanului din Islanda ar putea dura câteva luni şi chiar un an.


Ţările europene şi-au extins sâmbătă restricţiile de zbor, ceea ce a consemnat la sol multe curse aeriene internaţionale şi a lăsat mii de pasageri blocaţi pe aeroporturi, în condiţiile în care vulcanul din Islanda, la originea acestui haos, a continuat să emită cenuşă în atmosferă, relatează CNN.

Nu este clar când va lua sfârşit această situaţie, pentru că vulcanul încă erupe şi sâmbătă continua să răspândească cenuşă, după cum a declarat Gunnar Gylfason, de la Departamentul pentru Protecţie Civilă şi Situaţii de Urgenţă din Islanda. "Nu putem spune cât timp va continua o erupţie ca aceasta", a declarat Gylfason pentru CNN.

Vulcanul a început să erupă în 20 martie, sub gheţarul Eyjafjallajokull din sudul Islandei, reuşind să străpungă gheaţa. Situaţia s-a înrăutăţit în această săptămână, determinând evacuări ale populaţiei locale şi în cele din urmă afectând spaţiul aerian european.

Ultima dată vulcanul a erupt în 1821, iar erupţia a durat, cu unele întreruperi, doi ani, a spus Gylfason.

În aceaste condiţii, Regatul Unit şi Belgia au anunţat că spaţiul lor aerian va fi închis cel puţin până sâmbătă la miezul nopţii (duminică, ora 1.00, ora Londrei)
. Compania British Airways şi-a anulat toate zborurile din şi spre Londra programate pentru sâmbătă, iar compania irlandeză low-cost Ryanair şi-a anulat toate cursele către nordul Europei şi către Milano până luni.

Norul de cenuşă se deplasează către sudul şi estul Europei


Deşi nu este vizibilă în aer, cenuşa - alcătuită din particule fine de rocă, minerale şi nisip - constituie o ameninţare serioasă pentru avioane, pentru că blochează motoarele şi provoacă defecţiuni electrice, potrivit experţilor. Incidente petrecute în trecut, când aeronave care au încercat să străpungă nori de cenuşă vulcanică au suferit avarii şi pene de motor, i-au determinat pe oficialii europeni să prefere închiderea spaţiului aerian decât să rişte o catastrofă, a explicat Joe Sultana, de la Eurocontrol, organismul ce administrează transportul aerian european. "Nu pot spune dacă este o reacţie exagerată sau dimpotrivă", a spus Sultana. "Cred că toată lumea vrea siguranţă. Înţelegem impactul asupra companiilor aeriene, dar siguranţa e pe primul loc", a adăugat el.