luni, 13 iunie 2011

Apple vs. Google: Cand doi se lupta si piata creste, amandoi castiga

Apple si Google domina piata software pentru tablete si smartphone-uri, primul fiind lider incontestabil pe zona de tablete. Dar diferenta dintre ele, desi semnificativa in prezent, se va micsora vertiginos.

Tabletele dotate cu iOS vor ramane lider de piata in urmatorii ani, dar diferenta dintre ele si device-urile cu Android se vor micsora considerabil, potrivit unui raport efectuat de Gartner.

Apple vs. Google: Cand doi se lupta si piata creste, amandoi castiga

Astfel, in prezent, cota de piata a iPad-ului este de circa 83% pe plan global, in timp ce tabletele cu Android au 14,2%. Pana in 2015 insa, cota iPad-ului va scadea pana la circa 47%, in timp ce Android va urca la 38,6%.

In ceea ce priveste smartphone-urile, situatia este un pic diferita. Desi iPhone a facut furori inca de la lansarea sa in 2007, cota de piata globala nu depaseste 16%. In plus, analistii estimeaza o scadere in urmatorii ani, pe masura ce Android si Windows Phone vor castiga teren. Mai mult de atat, IDC prognozeaza abia un loc trei pentru iOS in 2015, cu Windows pe fotoliul de lider si cu Android in rol de challenger.

In SUA, Android a devenit deja lider in acest an, depasind BlackBerry, iar iPhone e pe locul trei. In plus, potrivit datelor Google, circa 350.000 de noi smartphone-uri cu Android sunt activate in fiecare zi. Ceilalti doi competitori in zona smartphone-urilor, BlackBerry si Windows, au fiecare cote de piata de o cifra. Situatia lor este insa diferita. Astfel, daca BlackBerry scade, Windows are sanse mari sa creasca, mai ales dupa parteneriatul incheiat cu liderul mondial Nokia, prin care acesta din urma isi va optimiza telefoanele pentru Windows Phone, punand practic pe linie moarta propriul program Symbian.

Apple vs. Google: Cand doi se lupta si piata creste, amandoi castiga

In legatura cu numarul de aplicatii disponibile, Apple e lider. Totusi, este de greu de crezut ca un user obisnuit va avea vreodata nevoie de cele 350.000 de aplicatii ale iOS sau chiar de cele 90.000 ale Google, ocupantul locului doi. Acest indicator poate arata cat de atractiv este un program pentru useri si cat de mare e posibilitatea ca noile aplicatii sa fie adaptate la platforma respectiva.

Gartner estimeaza ca piata tabletelor va creste de 17 ori in 2015 fata de 2010. Astfel, daca anul trecut s-au vandut 17 milioane de unitati, pentru acest an sunt estimate circa 70 milioane, iar pentru 2015 se asteapta sa fie comercializate aproape 300 milioane de unitati. Chiar daca cota de piata a lui Apple va scadea semnificativ, cifra de afaceri a companiei va creste considerabil.

In 2015 se estimeaza ca Apple va vinde aporoape 140 milioane de device-uri, fata de circa 60 milioane in acest an. Google nu va sta nici el rau, cu 113 milioane de unitati vandute in 2015. Drept urmare, atat iOS, cat si Android vor juca roluri cheie in era calculatoarelor post-PC.

In ceea ce priveste smartphone-urile, si aici se anunta un viitor roz. Astfel, se estimeaza ca vanzarile se vor tripla fata de 2010. Cota de piata a lui Android se va dubla, iar vanzarile device-urilor cu acest program vor sari de la 67 milioane la circa 540 milioane de unitati in 2015.

Apple vs. Google: Cand doi se lupta si piata creste, amandoi castiga

Si felia Apple se va mari, desi cu o viteza mai mica. Astfel, cota firmei va ajunga de la 15,7% la 17,2%, in timp ce numarul de unitati vandute va creste de la 47 milioane la aproape 190 milioane. Aici, Android pare ca a castigat batalia. Totusi, specialistii estimeaza ca Apple ar putea fi ajutat de noi posesori de iPad-uri, care ar putea decide sa aiba si un telefon care sa fucntioneze cu iOS.

Tocmai pentru a impulsiona vanzarile, Apple a relaxat recent regulile App Store. Astfel, userii de iPhone si iPad pot acum accesa continut care nu este achizitionat prin App Store, atat timp cat nu exista link sau buton de cumparare a respectivului content. Apple incepuse din februarie acest serviciu de abonare, fara a avea un sprijin prea mare din partea marilor publisheri.